Marketing internetowy to okręt na którym płynie dziś większość firm. Skrót SEM to jedno z dzieci marketingu internetowego i chyba mniej znany brat SEO. Chociaż skrót SEM i SEO są ze sobą spokrewnione, nie oznaczają jednak zupełnie tego samego. Czy zatem jest SEM i jak można go wykorzystać, by przyniósł korzyści naszej firmie?
Jak przetłumaczyć skrót SEM?
Tajemniczo brzmiący skrót SEM pochodzi od zbitki trzech angielski słów: Search Engine Marketing. Oznacza natomiast takie działania marketingowych, które wiążą się z płatnymi wynikami wyszukiwania i skupiają się na wyszukiwarkach internetowych. W rezultacie prowadzą one do poprawy widoczności naszego biznesu w najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce, czyli w Google. Innymi słowy, SEM to po prostu płatne reklamy.
SEM a SEO – podobieństwa i różnice
Rosnące znaczenie SEO marketingu widać dziś w większości działań reklamowych prowadzonych w przestrzeni wirtualnej. Bez odpowiedniej strategii SEO nie byłoby nawet mowy o tym, by zaistnieć z własną marką w Internecie. SEO i SEM dążą do poprawy widoczności naszej strony w wyszukiwarce internetowej. Robią to jednak na zgoła odmienny sposób. SEO bazuje na takich działaniach pozycjonujących (np. dobór odpowiednich treści, słów kluczowych, optymalizacja), które sprawią, że chętniej będziemy wchodzić na daną stronę (lub jej podstrony). To z kolei wywinduje ją na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Skrót SEM natomiast korzysta np. z linków sponsorowanych i dodatkowo wspomaga się pozycjonowaniem.
Korzyści płynące z zastosowania SEM
SEM podobnie jak inne działania marketingowe w Internecie, przynosi firmie podobne korzyści. Poprawa jej widoczności skutkuje bowiem:
- budowaniem trwałego wizerunku marki,
- zagoszczeniem na dłużej w świadomości odbiorców,
- łatwiejszym i szybszym dotarciem do strony,
- pozyskaniem nowych klientów,
- zwiększeniem zainteresowania produktami czy usługami,
- zmniejszeniem kosztów na innego rodzaju akcje reklamowe,
- pośrednio darmowym marketingiem szeptanym,
- i oczywiście zwiększeniem zysków.
Jak wcielić SEM w życie?
Korzystając z SEM, można liczyć na rezultaty, które widać ot tak (i to w dosłownym tego słowa znaczeniu). Najlepszym sposobem na wcielenie SEM w życie jest skorzystanie z płatnych kampanii reklamowych, które bazują na linkach sponsorowanych. Jeśli osoba korzystająca z wyszukiwarki trafi choćby na jedno ze słów kluczowych w niej wykorzystanych, wtedy w wynikach wyszukiwania wyświetli jej się dana reklama. Może być ona widoczna np. jako adres naszej strony internetowej, pod spodem będzie natomiast widniał napis ”reklama”.
Podsumowanie
SEM w marketingu internetowym ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Skorzystanie z SEM jest rozwiązaniem szybkim i dającym natychmiastowej efekty. Równie szybko jednak mogą się one skończyć, gdy tylko wyczerpią nam się środki finansowe do dalszej realizacji kampanii…