Marketing szeptany to rodzaj marketingu, który opiera się na dyskusji. Słowa mają moc. O tym wiemy wszyscy, a odpowiednio użyte nabierają dużego znaczenia. W Internecie możemy dotrzeć praktycznie do każdego grona odbiorców, do każdej grupy społecznej. Fora internetowe i portale społecznościowe obfitują w głodnych informacji na dany temat użytkowników. Najważniejsze jest w kampanii przedstawienie przez klienta, jakie cele mają zostać osiągnięte, do jakiej grupy mają trafić informacje na temat danego produktu czy usługi. Jeśli te informacje posiadamy, możemy zacząć działać z „szeptanką”.
Kto zajmuje się marketingiem szeptanym?
Marketingiem szeptanym zajmują się osoby fizyczne. Bardzo często wygląda to tak, że otrzymuje się do przetestowania dany produkt, a później poleca się go w sieci osobom, które o daną rzecz pytają. To tak zwany product seeding. Często możemy zauważyć, jak influencerzy promują różnego rodzaju produkty, tym samym nakręcając na nie modę. Sposobów na prowadzenie marketingu szeptanego jest wiele. Można brać udział w już istniejącej dyskusji, opowiedzieć o danym produkcie, przedstawić jego zalety tym samym zachęcając do jego zakupu. Byleby robić to z wyczuciem i w nienachalny sposób. Można również samemu zainicjować rozmowę na temat konkretnego produktu, w kolejnych odpowiedziach umiejętnie wprowadzając nazwę marki, z której warto skorzystać.
Jak marketing szeptany wpływa na odbiorców?
Siła rekomendacji jest ogromna. Chyba każdy z nas wielokrotnie konsultował się bądź poszukiwał informacji o produkcie jeszcze przed jego zakupem. Użytkownicy często czytają opinie na temat konkretnej rzeczy czy usługi. Badania pokazują, że aż 91% użytkowników jest w stanie zaufać opiniom znalezionym w Internecie tak samo, jak rekomendacjom najbliższych przyjaciół.
Czy marketing szeptany jest skuteczny?
Zdecydowanie tak. Dlatego właśnie tak wiele marek decyduje się na promowanie swoich produktów w ten sposób. Pole manewru tutaj jest spore, nie trzeba się w żaden sposób ograniczać. Działania można prowadzić na wielu płaszczyznach- fora dyskusyjne, fora branżowe, social media czy blogi. Skuteczna szeptanka powinna być monitorowana na bieżąco, tak aby móc prowadzić aktywną dyskusję. Nie wystarczy tylko wypowiedzieć się w danym wątku. Należy sprawdzać, czy nie pojawiły się jakieś dodatkowe wypowiedzi, może jakieś pytania na temat produktu. Efektywnie prowadzony marketing szeptany może mieć bardzo pozytywny wpływ na budowanie wizerunku danej marki. Samo to, że dociera się do dużej liczby użytkowników, znacznie nakręca zainteresowanie konkretnym produktem. Dzięki pozytywnym opiniom i rekomendacjom dana marka tylko zyskuje na zaufaniu i cieszy się dużo większym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów.
Czy warto inwestować w marketing szeptany?
Warto, ponieważ poprzez szeptankę możemy zareklamować dosłownie każdy produkt czy usługę. Jednak kwestią priorytetową jest jego umiejętne prowadzenie i analizowanie wyników takiej kampanii, skupianie się na tym, co można jeszcze dopracować i w jakich miejscach działać, aby opinie miały jak największy zasięg.