Według raportu Nielsen 90 proc. klientów wierzy rekomendacjom osobistym, podczas gdy tylko 33 proc. ufa reklamom. To dlatego pracownicy dużych firm jak Google tak chętnie wypowiadają się w social-mediach i występują na konferencjach. Ich przykład i osobista historia działa na klientów lepiej niż tradycyjny przekaz reklamowy.
Personal branding – Pokaż twarz stojącą za marką
Większość z nas woli nie pokazywać się w internecie. Wydaje się to niepotrzebne – w końcu produkty i usługi powinny mówić za siebie, a używanie do tego zdjęć na Instagramie wydaje się niepoważne. Jednak obecnie to właśnie marki, za którymi stoją rozpoznawalni szefowie i managerzy odnoszą największe sukcesy.
„ Twoja marka to to, co mówią o Tobie ludzie, gdy nie ma cię w pobliżu.” – powiedział Jeff Bezos z Amazona, który sam jest „twarzą” swojej firmy.
Jaka jest Twoja marka własna?
Istnieją liczne ćwiczenia, które pozwalają odkryć potencjał personal brandingu marki. O pomoc można poprosić też specjalistów od wizerunku z agencji marketingowej. Zastanów się, z czego chcesz być znany. Jaka jest Twoja życiowa misja? Co jest dla Ciebie najważniejsze? Drugi etap to pytanie o opinię innych. Nie ma sensu budować marki własnej w opozycji do tego, co już i tak przez lata zbudowałeś. Możesz:
- anonimowo zacząć wątek na temat Twojej firmy w internecie i wczytać się w odpowiedzi.
- Zapytać o szczerą opinię klientów i pracowników. Zadawaj konkretne pytania: z czym ci się kojarzę? Za co najbardziej cenisz moją firmę?
- Zlecić badanie focusowe w agencji.
Przewodnikiem może być też książka z ćwiczeniami na temat personal brandingu lub sesja z coachem.
Wykorzystaj personal branding do zwiększenia przychodów
Jeśli już wiesz, jaki jest Twój X Factor, użyj go do przyciągania klientów. Za przykład działań, które możesz podjąć, weź poniższą listę. To tylko wyjściowe pomysły – Twój może być zupełnie inny!
- Historie typu „od zera do bohatera” poruszają. Nie bez powodu o swojej wyboistej drodze opowiadają restauratorzy czy biznesmeni. Sięgamy po ich biografie i wywiady ,nie wiedząc, że to część ich firmowego marketingu.
- Każdy z nas obserwuje w social-mediach eksperta w jakiejś dziedzinie. Zawsze zaskakuje trafną diagnozą, ciekawym wykresem lub danymi. Wszystko to jest profesjonalne, a jednocześnie przystępne. Ty też możesz być tą osobą. Zależy to tylko od tego, jak będziesz wykorzystywał social-media.
- Elon Musk zbudował popularność dzięki dużej aktywności w mediach społecznościowych. Miliony osób poznały w ten sposób człowieka stojącego za samochodami Tesla. Dziś marka i jej założyciel są ze sobą powszechnie kojarzeni, a zainteresowanie jednym napędza popularność drugiego. Okazuje się, że mimo małych wydatków na reklamę, Tesla to najczęściej wymieniany producent aut w social-mediach.
- Imperium trenerek fitnessu w dużej mierze opiera się dziś na ich przykładzie osobistym. Na tej samej zasadzie klientów przyciągają budowlańcy, którzy dzielą się poradami na Youtubie i zadbane kosmetyczki. Podziel się własnym doświadczeniem i pokaż na swoim przykładzie, co robi najlepiej Twoja firma.
Masz inne dobre przykłady trafionych pomysłów na markę osobistą? Daj nam znać!