Informacje o najlepszym specjaliście, recenzje produktów, opinie na temat konkretnej usługi najczęściej są zdobywane u innych użytkowników. Nie da się ukryć, że polecenia mają największą moc marketingową i jest to fakt znany już od lat. Upowszechnienie internetu nieco rozwinęło tę formę marketingu i pozwoliło na jej skuteczne wykorzystanie w nowoczesnej promocji. Sukces marketingu szeptanego w Polsce wynika z kilku jego atutów, ale przede wszystkim jest związany z niechęcią społeczeństwa do tradycyjnych, nachalnych reklam oraz do powtarzających się przekazów promocyjnych.
Marketing niekojarzony z reklamą
Najważniejszym atutem marketingu szeptanego jest jego subtelność i spontaniczność. Dobrze przeprowadzona strategia buzz marketingu umożliwia zainicjowanie naturalnych rozmów o marce, jej produkcie oraz usługach. Konsumenci sami zaczynają polecać daną firmę i nie czują się do tego przymuszani. Dyskusja toczy się sama, a całość rozmów i poleceń przypomina bieg kuli śniegu, która wciąż zwiększa swoją objętość. Podobnie jest z siecią społeczności wokół marki, która wzrasta na sile, ale nikt nie czuje się atakowany reklamami czy natarczywym działaniami marketingowymi. Należy pamiętać, że obecnie to właśnie społeczności i silne więzi mają największe znaczenie dla powodzenia marki, dlatego trzeba zrobić wszystko, aby wzbudzić w ludziach chęć interakcji i zaangażowania.
Odpowiedni początek
Dobry marketingowiec doskonale wie, jaki przekaz użyć, aby wzbudzić zainteresowanie firmą i zapoczątkować pozytywne reakcje z nią związane. Najważniejsze, aby ta inicjacja była jak najbardziej naturalna i niewymuszona. Jak sama nazwa strategii wskazuje, chodzi o szeptanie o marce, a nie głoszenie haseł. Można niejawnie wypowiadać się na forach, dodawać komentarze, recenzje czy opinie. Można posłużyć się tą formą marketingu do kreowania trendów czy tworzeniu viralu. Wszystko to ma jeden cel – ma wzbudzać rozmowy o marce, o jej produktach. Dodatkowo pomaga kreować pozytywny wizerunek firmy i przyjazne skojarzenia.
Zaangażowanie liderów opinii
Podszepty i wzbudzanie dyskusji nie zawsze musi być skierowane do szerokiej społeczności. Można inicjować rozmowy na temat produktu czy usługi poprzez szeptanki do osób znanych, określanych jako influencerzy. Podesłanie produktu czy zaproszenie na darmową usługę jest doskonałym przykładem nowoczesnych działań marketingowych. Są one niezwykle efektywne, gdyż osoby znane pełnią rolę liderów opinii. Grono ich obserwatorów jest bardzo szerokie, a ich wpływ znacznie większy niż przykładowego forumowicza. W takim wypadku należy dobrze obrać sobie kierunek marketingu szeptanego, aby dotrzeć do grupy docelowej, która ma szanse zainteresować się marką.
Tani i skuteczny marketing
Polskie firmy coraz chętniej wybierają marketing szeptany jako główny filar swojej strategii. Wierni odbiorcy, którzy czują się związani z marką, są najcenniejszymi elementami promocji. Lojalny klient, który przywiązuje się do firmy, darzy ją zaufaniem, jest zadowolony i otrzymuje to, co oczekuje, zdecydowanie poleci ją swoim bliskim i znajomym. Zaufanie do osób z pozoru obiektywnych jest znacznie wyższe, niż do osób ściśle związanych z daną marką. Konsumenci, zanim zaczną korzystać z jakiegoś produktu lub usługi szukają recenzji, opinii i testów. Dopiero po uzyskaniu pozytywnych głosów decydują się sami zakupić daną rzecz.
eRzecznik – jawny marketing szeptany
Nie wszystkie działania z pogranicza marketingu szeptanego muszą być utajone. Świadomość marki i jej pozycję można kształtować z udziałem oficjalnego przedstawiciela marki, w osobie eRzecznika. Kampania z eRzecznikiem polega na udzielaniu wsparcia, pomaganiu w rozwiązywaniu problemów i wątpliwości konsumentów. Taka osoba wypowiada się na forach, szuka komentarzy związanych z firmą i stara się na nie szybko reagować. Dzięki temu firmę postrzega się jako wiarygodnego eksperta, otwartego na potrzeby klientów.