Pandemia koronawirusa, która wybuchła w 2020 roku, spowodowała wiele strat i zmian w różnych branżach. Jedną z nich było hotelarstwo, które musiało zmienić swoje działania
i dostosować się do panujących obostrzeń i reżimów sanitarnych. To wszystko sprawiło też, że większość branż zmieniła swoje działania marketingowe i właśnie dlatego dużą rolę zaczął odgrywać marketing szeptany w hotelarstwie, ale też w innych branżach. Czym jest marketing szeptany? Jakie są jego wady i zalety i jaką rolę odgrywa marketing szeptany w hotelarstwie?
Marketing szeptany w hotelarstwie – czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to takie działania, które polegają na wywoływaniu dyskusji wokół marki, jej produktów lub usług. Wszystko dzieje się bardzo spontanicznie i nienachalnie, by klient nawet nie zorientował się, że ma do czynienia z reklamowaniem produktów lub usług. Działania marketingu szeptanego są podejmowane po to, aby zachęcić klientów do pozytywnych rekomendacji na temat firmy i dać im powód do rozmawiania o marce, produktach lub usługach i ułatwić im nawiązanie owej konwersacji.
Marketing szeptany może być prowadzony w mediach społecznościowych, na różnych forach i grupach, które skupiają w sieci grono użytkowników wokół jednego tematu. Siłą tej formy promocji są właśnie rekomendacje, które w dzisiejszych czasach są dla firm bardzo cenne, ponieważ pozwalają klientom poznać opinie innych osób na temat firmy, której produktem lub usługą są zainteresowani.
Jakie są wady i zalety marketingu szeptanego?
Jak każde działanie w sieci marketing szeptany ma swoje plusy i minusy. Warto więc jeszcze przed wdrożeniem tych czynności do swojej firmy zastanowić się jakie ewentualne zagrożenia mogą się pojawić.
Zalety marketingu szeptanego:
- Możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w stosunkowo krótkim czasie
- Łatwy sposób na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci
- Marketing szeptany może sprawić, że zwiększy się ruch na stronie, to natomiast przełoży się na lepszą konwersję, a lepsza konwersja na większe zyski
- Całkiem niski koszt prowadzenia tego typu działań
- Marketing szeptany pozwala na bezpośredni kontakt z klientem, to natomiast daje możliwość uzyskania informacji na temat potrzeb klienta, problemów z jakimi się zmaga oraz tego co go interesuje. Dzięki temu firma może dopasować swoją ofertę do pozyskanych informacji.
- Zwiększenie wiarygodności marki i zdobycie zaufania klienta.
Wady marketingu szeptanego
W marketingu szeptanym może pojawić się wiele błędów, a ich popełnienie to nierzadko duży koszt jaki musi ponieść firma. Jak wiadomo ludzie szukają opinii w sieci, na temat produktu, który planują kupić. Dlatego właśnie trzeba postawić na tę opinię, a nie na nachalne nakłanianie go do zakupu, a tutaj granica może być cienka i bardzo łatwo jest ją przekroczyć.
Co więcej kolejnym minusem może być fakt, że ciężko jest sprawdzić jakie efekty przynosi to działanie. Dlatego, że nie można mieć pewności, iż podejmowane czynności w jakimkolwiek stopniu motywują potencjalnego klienta do zakupu. Czasami nawet jeśli nie będą one prowadzone z należytą starannością mogą przynosić więcej szkód niż pożytku.
Marketing szeptany w hotelarstwie – działania
Marketing szeptany w hotelarstwie, jest bardzo ważnym działaniem, które może przynosić wymierne korzyści. Oczywiście wymaga poświęcenia czasu, zaangażowania i systematyczności. Jak zostało to już wspomniane wcześniej marketing szeptany opiera się na opiniach i rekomendacjach. Osoby, które udają się do danego hotelu w większości przypadków sprawdzą, co na jego temat mówią inni klienci, dzięki temu będą mogli ocenić czy warto się tam udać czy nie.
Badania pokazują, że zdecydowana większość osób wierzy opiniom w Internecie i właśnie dlatego marketing szeptany w hotelarstwie jest tak ważny. Jednak co robić by zjednać sobie sympatie gości i zmotywować ich do polecania obiektu swoim bliskim i znajomym? Nic lepiej do takich działań nie przekonuje jak zaangażowanie hotelu, może się ono przejawiać małymi podarunkami, darmowymi voucherami na poszczególne atrakcje, ale także nieskazitelną czystością i miłą obsługą. Wszystkie małe gesty mogą składać się na marketing szeptany w hotelarstwie. Warto więc zadbać o nie i sprawić by klienci dzielili się pozytywnymi rekomendacjami z innymi.