Social media przestały już być wyłącznie “ciekawostką”, w którą angażuje się wyłącznie określono grono zainteresowanych. Sociale tworzą w tej chwili jedną wielką społeczność, którą skupia totalnie różne osobowości. Tym też zresztą SoMe dominują nad tradycyjnymi portalami czy forami internetowymi, skupiającymi jedynie określono grono zainteresowanych. W tej chwili niemalże każdy z naszych znajomych ma kontro na FB czy IG. Rzadziej może na Twitterze, jednak to medium kierowane jest do zgoła innego tragetu.
Reklamy sponsorowane
Reklama w social mediach to nic innego jak działania promocyjne prowadzone w serwisach społecznościowych. Oczywiście są to aktywności płatne, określane w przypadku SoMe jako ‘sponsorowane’. Należy jednak zaznaczyć, że wbrew temu co niesie ze sobą słowo ‘sponsorowany’, reklamy w tym wypadku przyjmują postać reklam natywnych. Niewprawione oko z pewnością nawet nie dostrzeże faktu, że firma opłaciła dany post. Wygląda bowiem bardzo naturalnie. A tym co może je zdradzić jest niewielki dopisek ‘sponsored’. Oczywiście nie wszystkie publikacje na wallu są opłacone. Większość z nich generuje organiczne zasięgi poprzez naturalne wyświetlenia. Trafiają one zazwyczaj ‘w oko’ jedynie aktywnych fanów profilu. Pozostali użytkownicy SoMe nie mają szans ich zobaczyć. Dlatego, by zwiększyć dotarcie, marki zmuszone są promować posty. Dzięki temu mogą dalej się rozwijać i zdobywać nowych obserwujących, co w przypadku sklepów internetowych, skutkuje zwiększoną sprzedażą.
Facebook Ads
Mając aktywne konto na FB nie ma możliwości, by nie spotkać się z promocją dedykowaną tylko nam, czyli Facebook Ads. Na tym też polega magia narzędzi reklamowych w SoMe. Tutaj kampanie kierowane są do odpowiednich osób i rzeczywiście do nich docierają. Nie narażają firmy na tzw. ‘puste przebiegi’ i straty. Dlatego jedną z ważniejszych zalet tego narzędzia jest możliwość precyzyjnego dookreślenia grupy docelowej. Firmy mają możliwość szczegółowo doprecyzować profil swojego konsumenta i właśnie jemu pokazać nowy produkt czy rodzaj usługi. Miłośnicy kotów, biegacze, osoby kochające stare samochody z lat 70. – ich wszystkich można znaleźć na Facebooku. Dlatego organizatorzy imprez sportowych, stawiają przede wszystkim na reklamę w SoMe. Wydarzenie na FB prędzej czy później zbierze zakładaną liczbę uczestników zawodów. Dodatkowo w przypadku amatorów sportu, na tym kanale istnieje wiele grup zamkniętych. Użytkownicy dzielą się w nich wszystkimi nowinkami, doświadczeniami na temat gadżetów sportowych czy właśnie planowanymi startami.
Instagram Ads
Na Instagramie podobnie jak na Facebooku, kampanie planowane są w zakresie idealnego targetowania. Co ważne prowadzenie profilu odbywa się z poziomu menadżera stosowanego w reklamach na FB. Należy jednak zaznaczyć, że mimo podobieństw, IG rządzi się swoimi prawami. IG Ads ma swoją specyfikę, która wbrew pozorom wcale nie jest prosta. Przekaz znacząco odbiega od postów publikowanych na FB. Zdjęcia, filmy czy video – te można powielić w obydwu kanałach, jednak content musi zawierać kilka podstawowych komponentów. Przekaz nie może być zbyt długi. Wiąże się to przede wszystkim z jego czytelnością. Komunikaty ubiera się w popularne #hashtagi. To w dużej mierze na nich oparty jest zasięg poszczególnych postów. Im bardziej generyczne, tym lepiej z punktu widzenia Instagram Ads.
Twitter Ads
Twitter to specyficzne medium społecznościowe. Znacząco odbiega od dwóch poprzednich, a wynika to przede wszystkim z jego społeczności. Tweetują dziennikarze, politycy, sportowcy czy prawnicy. Posty nie maja już charakteru prywatnego. Nie znajdzie się tutaj setek zdjęć poświęconych dorastającej córce Małgosi. To platforma, na której dzieje się o wiele więcej. Miejsce, gdzie można dzielić się swoimi światopoglądami. Ewidentnie nie jest to przestrzeń dla każdej branży. Dlatego nim marka zdecyduje się założyć swój profil na Twitterze, warto zrobić research wśród konkurencji i zdecydować czy narzędzie się sprawdzi. Twitter podobnie jak dwa poprzednie kanały także ma możliwość planowania kampanii reklamowych. Tutaj jednak szuka się konkretnych, krótkich informacji i czytelnych przekazów.
Media społecznościowe to jedno z bardziej skutecznych działań promocyjnych. Każda aktywność, jeśli jest odpowiednio przygotowana, osiągnie zakładane KPI. Dodatkowo jest to stosunkowo tanie medium promocyjne. Tym też przewyższa tradycyjne reklamy. Pokazuje bowiem, że wcale nie trzeba wydawać przysłowiowych milionów, by kampania była skuteczna i usłyszało o niej grono potencjalnych klientów.