Prewencja kryzysu w marketingu – czy jest możliwa?

Kryzysy zdarzają się na świecie co pewien czas, mniejsze lub większe. Dotyczą wielu branż, konkretnych wydarzeń, katastrof, załamań na giełdzie, kredytów udzielanych bez pokrycia. Obecnie sytuacja stała się jeszcze bardziej niepewna z powodu epidemii koronawirusa. Dotyka ona wielu obszarów przemysłu, turystykę, transport, uprawy, branżę eventową, gastronomiczną. Dotyka wielu branż, które wymagają spotkań osobistych do realizacji działania, dobrze rozwijają się działalności internetowe. Sklepy, firmy szkoleniowe, informatyczne, obsługa pracy zdalnej, wszystko, co umożliwia nam funkcjonowanie w tej zmienionej rzeczywistości. Wiele osób obawia się ogromnego kryzysu, największego od lat. Inni są bardziej optymistycznie nastawieni i twierdzą, że sytuacja się unormuje i wszystko wróci na stare tory. Jak będzie rzeczywiście, trudno powiedzieć w tym momencie. Kryzys wpłynie na nas wszystkich, dlatego warto byłoby się przez nim jakoś zabezpieczyć.

Czy to jest jednak możliwe?

Kryzys marketingowy może mieć wiele przyczyn, ale niesie ze sobą jedno zasadnicze zagrożenie dla marki – znaczny spadek sprzedaży, co może skutkować nawet upadkiem przedsiębiorstwa. Jest to jednak bardzo skrajne zagrożenie, ponieważ biorąc pod uwagę, że marketing obecnie nie skupia się na jednym obszarze, tylko dywersyfikuje swoje działania, musiałoby to być duże fiasko.

Jak przeciwdziałać kryzysowi w marketingu?

To nie jest nic odkrywczego, że należy działać według skrupulatnie przygotowanego planu, popartego solidnym badaniem rynku. Taki plan działań marketingowych niesamowicie dużo daje. Powoduje, że mamy określony cel, wyselekcjonowaną grupę docelową odbiorców, zaplanowane obszary działań, metody marketingowe. Nie działamy chaotycznie, po omacku, testując, ucząc się, tylko realizujemy strategię. Jednak zanim stworzymy traki plan, należy zrobić badanie rynku i to najlepiej kilkoma różnymi metodami, inaczej nasz plan będzie tylko zgadywaniem. Musimy dowiedzieć się, jakie zdanie na temat produktów z naszej marki mają klienci, jakie mają oczekiwania, w jakich obszarach się poruszają. Im więcej informacji na temat potencjalnych klientów zbierzemy, tym lepiej trafimy w ich gusta.

Jak już mamy informacje, strategie i pomysły, należy przejść do realizacji i powierzyć prowadzenie kampanii marketingowej profesjonalistom, duzi gracze najczęściej decydują się na zatrudnienie profesjonalnej agencji marketingowej. To korzystne pod wieloma aspektami – agencja ma już swoje doświadczenia, możemy zobaczyć poprzednio prowadzone przez nią kampanie. Agencja zatrudnia również szereg doświadczonych specjalistów z różnych dziedzin – grafików, informatyków, specjalistów do spraw analizy danych, copywriterów. To oni będą pracowali na Twoją markę, ale nie musisz zatrudniać ich bezpośrednio, co jest dodatkową oszczędnością. Daj poprowadzić swój marketing osobom, które nie będą się tego dopiero uczyć, tylko potrafią zrobić to od razu skutecznie. Za wiele może Cię kosztować porażka, czy brak skuteczności. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę, że kampania marketingowa to koszt, to kolejny krok do zapobiegania kryzysowi – zaplanowanie sobie budżetu na działania marketingowe. To właściwie nie jest koszt, a inwestycja, która procentuje.

Wizja kryzysu przeraża każdego przedsiębiorcę, ale jak widzimy, możemy zrobić bardzo wiele, żeby do niego nie dopuścić. Jeżeli powierzysz swój marketing profesjonalnej agencji, wspólnie stworzycie strategię i będziecie konsekwentnie ją realizować, to efekty na pewno będą satysfakcjonujące.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Zostaw odpowiedź